Årets Edith-pristagare

Årets Edith-pristagare

5 Minuters Läsning ons 20 Feb 2019


På bilden: Ivica Zubak (regissör Måste gitt) som hämtade priset för Rickard Krantz, och Charlotte Landelius, vinnare för klippningen av Silvana – väck mig när ni vaknat. Foto: Pablo Labañino.

Vid Focus on Editing som hölls på Stockholms Dramatiska Högskola 16 februari utsågs vinnarna av Edith-priset i kategorierna Dokumentär och Fiktionsfilm. Nytt för i år är kategorin TV-serie. Vid ceremonin delades priser ut för både 2018 och 2019.

 

Dokumentär  2018

Priset för bästa klippning av en dokumentärfilm 2018 tilldelas Charlotte Landelius för Silvana – väck mig när ni vaknat.

Juryns motivering: ”Klipparen visar prov på stor musikalitet och har på ett imponerande sätt vävt låttexter, dokumentära scener och hemmavideor till en känsloresa som vibrerar. Resultatet blir både närgånget och storslaget.”
 

 

Fiktionsfilm 2018

Priset för bästa klippning av en fiktionsfilm 2018 tilldelas Rickard Krantz för Måste gitt.

Juryns motivering: ”Med absolut gehör för spel och pausering leder oss klipparen genom denna underbara berättelse. Klippningen hjälper med sin rytmisering att framhäva filmens humor och alldeles speciella puls. I denna film har klipparen en framträdande och viktig roll när det gäller filmens formspråk.”

 

Dokumentär 2019 

Priset för bästa klippning av en dokumentärfilm 2019 tilldelas Dominika Daubenbüchel och Alexandra Strauss för Flotten

Juryns motivering: ”Med en stor konstnärlighet gestaltas berättelsen genom bilden, ljuddesignen och inte minst i arbetet med musiken. Klippningen visar på en självsäker känslighet i valen av riktning och rytm genom hela filmen. Tittaren dras in i historien, och som i en tidsmaskin lyckas klipparna skapa en känsla av att man får vara med som åskådare på flotten Acali.”

 

Fiktionsfilm 2019

Priset för Bästa klippning av fiktionsfilm 2019 tilldelas Fredrik Alneng för Sune vs Sune.

Juryns motivering: ”Tack vare klippningen kopplar filmen tidigt greppet om sin publik och släpper inte taget förrän eftertexterna rullar. De älskvärda karaktärerna målas tydligt upp och med osviklig känsla för timing lyckas klipparen elegant balansera humor, vånda, spänning och visuell eskapism.”

 

TV-serie 2019

Priset för bästa klippning av en TV-serie 2019 tilldelas Linda Jildmalm, Rickard Krantz, Erlend Kristoffersen, Malin Lindström och Andreas Nilsson för Vår tid är nu, säsong 1 & 2

Juryns motivering: ”Med säker hand styr klipparna av denna TV-serie mellan de riktigt stora känslorna och de riktigt små. I perfekt balans hålls de många karaktärernas linor ihop till EN medryckande berättelse. Med subtila medel lyckas de även flytta empatierna mellan karaktärerna så att vi tillåts att älska den vi hatat.”

 

Juryn har bestått av Petra Ahlin (ordförande SFK), Marinella Angusti, Max Arehn, Gabriella Boode, Kajsa Grandell (endast 2018), Pablo Labañino, Margareta Lagerqvist, Alexandra Litén, Emil Stenberg och Hanna Storby (endast 2018).

 

 

Delar av Edith-juryn och medverkande gäster på Focus on Editing 2019: Malin Wahlberg (docent i Filmvetenskap vid Stockholms Universitet), Gabriella Boode (SFK), Kersti Grundlitz Brennan (moderator), Lena Runge (klippare The Wife), Göran Hugo Olsson (regi och klippare Den sommaren), Pablo Labañino (SFK), Petra Ahlin (ordf SFK), Anneli Ossiander (first assistant editor The Wife), Alexandra Litén (SFK) och Emil Stenberg (SFK).


Dela