Klippningen av "Störst av allt"

Klippningen av "Störst av allt"

5 Minuters Läsning tors 27 Jun 2019


Netflix första svenskproducerade originalserie ”Störst av allt” har hyllats av både kritiker och publik. Två av seriens fyra huvudklippare, SFK-medlemmarna Thomas Lagerman och Margareta Lagerqvist, berättar om sitt arbete med serien.

- Det var ett annorlunda, roligt men också krävande projekt, säger Thomas.

- Seriens huvudregissör Per-Olav Sørensen och fotografen Ulf Brantås hade samarbetat tidigare på den norska TV-serien Nobel och Per-Olav sa till oss redan vid första mötet, att han av erfarenhet vet att det de filmar tar lång tid att klippa, berättar Margareta.

De arbetar med ett organiskt, lyhört foto som följer skådespelarna och ingen bildinställning blir den andra lik.

- Vi pratar om kanske 3 timmar filmat material per inspelningsdag, säger Thomas. Jag föreslog för produktionen på seriens svenska produktionsbolag FLX att vi skulle ta in medklippare för att ha en chans att nå den korta deadline Netflix satt upp, och de hade resurser nog att genomföra det.

Då anlitades klipparna Tove Lamm Stråle, Christina Eriksson (SFK) och Henning Mark för att assistera Thomas, Margareta och de andra huvudklipparna Anders Nylander (SFK) och Theo Lindberg (SFK). Som medklippare arbetar man aldrig direkt mot regissören och ju längre in i klipprocessen man kommer lämnas avsnitten allt mer åt huvudklipparen som har hela ansvaret för sina episoder gentemot producent och regissör.

- Det var ett fantastiskt roligt projekt för det var ett samarbete mellan klippare, säger Thomas. Det fanns ingen hierarki, alla hade rätt att tycka om allt, samtidigt som vi hade våra tydliga roller.

Thomas Lagerman och Anders Nylander var även supervising editors vilket innebar att de hade ett arbetsledaransvar gentemot klippteamet i sina respektive klippblock.

- I min roll som supervisor ville jag inte gå in och detaljstyra vad alla andra gjorde utan ha ett lustfyllt samarbete, säger Thomas. Och med facit i hand så behövdes det heller aldrig, jag är verkligen supernöjd med hur vi alla samarbetade med serien, med högt i tak för tyckande, att alla blev hörda. Det var som ett samtal mellan duktiga kreativa människor, helt utan prestige. Man kunde sitta med en scen i 2 dagar sen bolla den vidare till någon av de andra.

- I klippteamet hade vi screenings tidigt, med varandra, förklarar Margareta. Vi kommenterade och gav input. Det var så lite tid med regissören och alla blev då som extraögon.

- Vi kunde tidigt se vad som funkade bra och vad som funkade mindre bra, berättar Thomas. Per-Olav befann sig större delen av tiden på inspelning och när han väl hade tid att titta så hade vi i de flesta fall kommit väldigt långt med både scenerna och avsnitten.

- Det var himla bra. Man ser ju ofta olika saker och många scener har gått igenom många fingrar – då blir det den mest optimerade historien man kan göra av materialet, säger Margareta.

Både Margareta och Thomas tycker att det var ett utmanande material att arbeta med där det tog tid att knäcka koden och hitta rätt.

- Det filmade materialet gav en uppsjö av möjligheter, säger Thomas.

- Per-Olav hade en tydlig bild av vad och hur han ville berätta, men var lyhörd för hur vi skulle genomföra det, utvecklar Margareta. Jag upplevde att han i sin regi undersökte och utmanade historien på ett modigt sätt. Inom scenerna var det till exempel ibland stor täckning på temperament i spelet. Det var ett väldigt rikt urval.

Serien är i huvudsak inspelad med 2-kamera, men väldigt ofta användes 3-5 kameror per dag, vilket också ökade mängden material.

- Fotografen jobbade med rörelse hela tiden, och kameran blev som en extra skådespelare. Man kände fotografens blick - han skapade undertext med fotot, och det var roligt att klippa fram. Man blir så glad när man får ett sånt här material. Men det är också svårare att få ihop scenerna. I vanliga fall när man har allt täckt i alla vinklar är det enkelt att hitta vad man ska klippa till. Vill man t.ex. gå ut och skapa luft så kan man bestämma sig för att gå till en vid bild själv - allt finns täckt i alla vinklar – här improviserade fotografen ofta i de olika tagningarna och det resulterade i stor variation för oss klippare. Där fotots energi är där är jag också. Det är som frijazz. Fotografen letar efter en kraft, en energi. Och då är det upp till klipparna att hitta nerven och exaktheten. När man får ihop det blir det så jävla fint.

- Vi hade som motto att "Lämna inte scenen förrän den fungerar - om vi har resurser att klippa ska vi fortsätta att klippa!”, säger Thomas.

”Störst av allt” bygger på en bok skriven av Malin Giolito Persson och har omarbetats till detta spännande manus av huvudförfattaren Camilla Ahlgren och avsnittsförfattarna Alex Haridi och Veronica Zacco. Boken berättas i första person av huvudpersonen Maja och Per-Olav Sørensen var bestämd med att han inte ville arbeta med voice-over i TV-serien, vilket var ytterligare en utmaning. Istället valde man att arbeta med ett subjektivt visuellt berättande där vi ser det Maja ser och upplever allt ur hennes perspektiv.

- ”Det inte hon har sett, det har inte vi sett” var vårt förhållningssätt, säger Margareta.

- Och Hanna Ardéhn som spelar Maja var så bra! Det hjälpte oss i att hitta karaktären och känna med henne, säger Thomas.

Till vissa avsnitt blev det nödvändigt att filma kompletteringar.

- Det händer ju saker i klipprocessen, förklarar Margareta. I de flesta avsnitten byggde vi om ordningen på scenerna och på vissa håll var ommöbleringarna lite mer omfattande och då var det vissa berättartekniska grejer som försvann. Efter att ha försökt lösa det i klipprummet togs beslut om att filma om de bitar som behövdes. En eloge till de fantastiska, varma och skarpa producenterna Frida Asp och Fatima Varhos som hade modet att våga satsa på det. Ambitionsnivån var hög i alla led. Det är en anledning till att det blev såpass bra.

Samarbetet med amerikanska Netflix var också en positiv erfarenhet.

- De var så proffsiga och uppskattande, säger Thomas. De peppade oss!

- De var tydliga och jättekunniga i sin feedback, instämmer Margareta. Det var högt i tak.

Seriens andra regissör var Lisa Farzaneh som arbetade med de avsnitt som Anders Nylander och Theo Lindberg klippte. Alla 6 avsnitt av ”Störst av allt” finns att se på Netflix närhelst andan faller på.

På bilden ovan syns regissören Per-Olav ta en selfie tillsammans med Margareta Lagerqvist, Anders Nylander och Thomas Lagerman under arbetet med serien.


Dela